Thursday, July 10, 2008

DEBAT SHABERY VS ANWAR

Wak secara peribadi tak mengenali Shabery Cheek. Dia pun tak kenal Wak. Tapi Wak sangat minat kat Menteri Penerangan nie. Apa yang Wak minat terhadap beliau nie kerana beliau mempunyai kelainan sedikit daripada lain-lain ahli politik.

Wak lihat dia nie mempunyai perwatakan yang tenang, cara dia cakap tu tidak terlalu lantang tetapi penuh dengan fakta dan cara dia menyusun ayat cukup power sehingga sesiapa yang dengar dia berceramah tak akan tutup mata dan telinga punya. Satu lagi yang Wak kagum ialah dia tidak sombong. Walaupun berstatus Menteri penuh, namun ini tidak sedikitpun menukar stailnya bila berinteraksi dengan sesiapa. Wak angkat topi kat Shabery kerana masih tidak berubah walaupun sudah berada di atas.

Paling akhir yang Wak sangat kagum dan sanjung tinggi kepadanya ialah apabila beliau sanggup berhadapan untuk berdebat dengan Anwar Ibrahim mengenai tajuk ' Hari ini membentuk kerajaan,esok turun harga minyak '. Wak mula-mula tu terkejut juga bila ada menteri yang berani mengambil risiko untuk berdebat dengan seorang terkenal dengan sikap dan cakap 'berbelitnya'. Tapi Wak yakin, Shabery bukanlah orang baru dalam dunia pidato ini. Wak percaya Shabery akan menggunakan skillnya untuk menelanjangi tipu muslihat politik Anwar terutama berkaitan dengan tajuk ini.

Wak sebenarnya amat kagum dengan prinsip yang dipegang oleh Shabery. Cara beliau mempertahan dasar dan tindakan kerajaan amat konsisten. Kenyataannya "Saya adalah Menteri Penerangan yang bertanggungjawab untuk pertahankan dan jelaskan dasar kerajaan, saya bukan Menteri yang nak jaga airtime ,drama,artis atau konsert sahaja" cukup untuk kita menilai siapa Shabery Cheek sebenarnya.

Wak juga hairan mengapa masih terdapat sesetengah pemimpin UMNO mahu debat ini dibatalkan. Apakah mereka tidak yakin kepada bekas pensyarah di Falkulti Ekonomi dan Pentadbiran, Universiti Malaya dan juga seorang mantan zamil penyelidikan (fello) di Institut Kajian Asia Tenggara Singapura (ISEAS) ini?

Apa kekurangan Shebery berbanding Anwar. Semasa di Universiti Malaya, beliau adalah seorang yang sangat aktif dalam persatuan gerakan mahasiswa dan dikenali sebagai seorang aktivis mahasiswa yang lantang dan pernah menjadi Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya dan Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya. Setelah tamat pengajian di Universiti Malaya, beliau turut memimpin pelbagai badan bukan kerajaan. Selain dari memiliki ijazah dalam bidang ekonomi dari Universiti Malaya, beliau juga telah memperoleh Ijazah Sarjana Sains Politik daripada University of Leeds, England. Beliau juga pernah menuntut diperingkat Diploma Lanjutan dalam bidang hubungan antarabangsa di Uppsala University, Sweden.

Jadi apa yang hendak dibimbangkan? Wak percaya bahawa Shabery berpegang kuat kepada pepatah Melayu BERANI KERANA BENAR. Wak yakin Shabery sudah mempunyai senjata dan fakta yang kuat untuk berhadapan dengan Anwar. Debat yang akan dilangsungkan pada 15 Mei ini akan menjawab dengan jelas dan tepat momokan pembangkang selama ini untuk menurunkan harga minyak sekiranya mereka memerintah. Rakyat boleh menilai sendiri fakta sebenar dan fakta 'berbelit' semasa debat nanti. Wak berharap selepas ini lebih ramai menteri akan berani tampil untuk berdebat secara live dengan pembangkang untuk menyampaikan maklumat secara langsung kepada rakyat.

Jika rakyat faham yang selama ini kerajaan memang betul-betul berada dilandasan sebenar, dalam pilihan raya akan datang tidak mustahil Selangor, Wilayah Persekutuan, Perak, Kedah, Pulau Pinang termasuk Kelantan akan kembali kepada kerajaan BN.

1 comment:

khalifah said...

Cantik blog. Boleh kah ana masukkan blog wak dalam list sobat ana?