Friday, July 4, 2008

JEREBU UDARA, JEREBU POLITIK

Wak dah mulai naik pening dengan perkembangan mutakhir politik negara. Wak dah nampak macam nak jadi haru biru dah. Mana-mana Wak pergi, semua orang bercakap benda yang sama. Wak dah naik bosan dan rasa kalau boleh Wak nak lari pergi di tempat yang Wak boleh hidup udara segar dan menenangkan kepala otak Wak. Sebut pasal udara segar, Wak teringat semasa Wak keje kat Sabah dulu, jerebu bukan main kuat. Wak dah tak tahan dengan asap yang diimpot secara percuma dari Kalimantan Indonesia menusuk hidung dan tekak Wak. Wak ambil cuti seminggu balik Kedah. Ingatkan boleh lari dari asap bengit tu, tapi rupanya jerebu turut melanda Kedah. Tapi tak sehebat kat Sabah.

Rupa-rupanya baru Wak insaf. Jika dulu Wak tak berapa hiraukan udara segar kerana Wak beranggapan bahawa itu satu perkara biasa, namun bila berlaku sesuatu musibah atau kesusahan, barulah kita sedar bahawa betapa pentingnya udara segar untuk meneruskan kelangsungan aktiviti harian. Bila Wak balik semula ke Sabah, udara pada ketika sudah kembali seperti biasa. Wak menadah tangan kesyukuran kerana Wak dah boleh menghirup udara yang segar. Wak bebetul menghayati kesegaran udara tersebut dan dah boleh menilai betapa pentingnya udara bersih kepada Wak. Itu sebab bila Wak nampak orang membuat pembakaran terbuka, Wak terus melenting kerana mereka masih tak serik-serik menyiksa alam semulajadi dan menyiksa sesama manusia.

Tapi sekarang kita tidak menghadapi masalah jerebu udara. Tapi kita kini sedang menghadapi jerebu politik. Inipun amat bahaya sekali. Wak sangat susah hati bila berlaku peperangan politik yang dah nampak semakin serius berlaku. Wak nie bukan apa, Wak bimbang jika ini berterusan, apa akan jadi kepada rakyat dan negara ini? Bila dah politik tak stabil, siapa yang nak datang melawat kat Malaysia. Bila publisiti buruk diberikan terhadap Malaysia, siapa yang nak datang melabur ke Malaysia? Apabila tumpuan keterlaluan diberi terhadap politik, sudah pasti produktiviti negara akan menurun kerana asyik nak menyelesaikan masalah politik.

Semua orang tahu apa puncanya. Wak tanak ulang perkara yang memeningkan kepala Wak. Apa yang Wak harapkan ialah kita rakyat Malaysia tak payah dok beri perhatian terhadap pertandingan gajah lawan gajah. Kita teruskan aktiviti harian seperti biasa. Biarlah masalah politik mereka selesaikan sendiri. Kalau kita ikut serta terlibat, nak berdemonstrasi, nak menyokong pemimpin tertentu, nak tunjuk handal dengan membuat sesuatu yang menyalahi undang-undang, maka kita sedang memusnahkan tanah air kita sendiri. Jangan kita bakar kampong kita sendiri. Kalau berlaku huru hara, siapa yang susah? Kalau berlaku kekacauan, nak cari susu untuk anak pun tak dapat. Mahukah kita melihat anak-anak kita menangis kelaparan kerana angkara kita sendiri? Fikirlah panjang-panjang. Macam yang Wak kata tadi, udara yang segar jika kita tidak menghargainya, maka akibatnya akan berbalik kepada kita. Janganlah akibat pergaduhan sesama kita akhirnya negara tergadai. Jangan biarkan negara kita dijajah sekali lagi.

No comments: