Wednesday, July 9, 2008

Takut Takut Berani, Berani Berani Takut

Wak tak tau apa dah jadi kat Anwar kebelakangan ini. Wak nampak semacam aje Anwar nie. Masa mula-mula dia larikan diri kerana didakwa menerima ancaman dibunuh, dia pergi menyebunyikan diri di kedutaan Turki. Nampak caranya takut sungguh Anwar pada ketika itu. Alasan...diancam dibunuh. Hehehehe... Wak ketawa sorang diri bila pemimpin hebat bagi jawapan yang sebegitu. Wak nak tau juga siapa dan bagaimana ancaman itu dibuat. Pasal citer sebegini biasanya akan dibuat laporan kepada polis bukan bersembunyi kat kediaman kedutaan Turki.

Lepas tu Wan Azizah pula meraung-raung minta jaminan kerajaan pastikan keselamatan Anwar terjamin. Pak Lah kata negara kita memang aman dan damai. Tak ada apa-apa yang nak ditakutkan.

Dalam kepala Wak satu sahaja yang wak terfikir. Kalau tak salah nak takut apa? Takkan takut kat Saiful kot???? Saiful pun tak lari ke mana-mana kedutaan. Dia hanya buat repot kat balai polis aje.

Wak hairan sebagai seorang yang hebat dan ceramah berdentam dentum, tetiba jadi macam tikus dikejar helang. Lari lintang pukang. Selagi laju dia berlari, selagi laju bayang-bayangnya mengekor. Takut sangat nampaknya. Selalunya kalau Anwar bercakap, nampaknya beliau berpewatakan sebagai orang yang kuatttt, beraniiii, hebatttt... gagahhhh...cekalllll.....tabahhh...
Nah, inilah kehebatan Anwar sebenarnya.

Kalaulah seorang pemimpin hebat berkelakuan macam nie, takut dan tidak berani berhadapan dengan cabaran, lari sana sini tak tentu arah, tak payah jadi pemimpin lah. Ramai pemimpin di dunia sedikitpun tak hirau ancaman dibunuh kerana mereka pemimpin yang mementing rakyat lebih dari diri sendiri. Kalau betul tak bersalah, ambil lagi sembilan orang lawyer...buktikan di mahkamah. Tak perlu lari sana lari sini.

Sebagai pemimpin kita kena jaga maruah. Jangan rakyat lihat kita nie gelabah tak tentu arah. Jangan alih perhatian kepada benda lain. Tumpukan kes sebenar. Persoalannya ialah Saiful dakwa Anwar meliwatnya. Anwar kata dia difitnah dan benda itu tak pernah berlaku. Jadinya apa yang nak dikecoh-kecoh? Perkara ini mudah saja. Anwar hanya perlu jawab 'kita akan berjumpa di mahkamah'. Habis cerita.

Tak perlu bawa cerita yang berbelit-belit yang membuat tuduhan kepada orang lain pula. Semua tahu strategi alih perhatian memang dah lama dipraktikkan oleh Anwar. Dia selalu mengambil kesempatan kaitkan perkara lain yang tiada kaitan dalam kes yang diperkatakan.

Sekarang nie Anwar dah mulai berani balik. Berbagai alasan dia kasi untuk menagih simpati. Dia dah mula buat road show. Dia dah mula ceramah di merata tempat. Nak pulih keyakinan rakyat yang sebahagian besar melihat gelagatnya seperti orang pengecut yang melarikan diri bersembunyi. Jika Kapten yang mengetuai pasukan lari ketika diserang musuh, prebet pun tak akan hormat padanya lagi. Jika pemimpin lari ketika dalam situasi yang genting, rakyat akan hilang keyakinan kepadanya.

No comments: