Thursday, July 31, 2008

Macam Tak Ikhlas Aje

Wak dah jangka perkara sebegini akan berlaku. Perpaduan dalam kalangan orang Melayu pada Wak hanya tinggal angan-angan sahaja. Belum pun masuk fasa kedua, dah pun macam tak nak jadi aje nampaknya. Kenyataan pemimpin-pemimpin utama orang Melayu terutama PAS macam tak berapa nak bersungguh-sungguh untuk melihat orang Melayu bersatu padu. Dengan lain perkataan, Wak melihat mereka tidak ikhlas dalam perkara ini.

Pada peringkat awal, Wak nampak amat hebat idea yang diutarakan oleh Datuk Nik Aziz yang mahukan parti UMNO dan PAS dibubarkan dan ditubuhkan satu parti baru yang mewakili orang Melayu dan Islam. Sememangnya inilah yang sedang ditunggu-tunggu oleh sebahagian besar umat Islam. Setelah sekian lama berkerat rotan berpatah arang di antara dua parti yang mewakili orang-orang Melayu terbesar di Malaysia, maka cadangan ini sudah tentu sebagai satu usaha penyelesaian yang paling baik terhadap segala permasalahan yang membelenggu orang Melayu selama ini.

Tapi Wak terasa amat kesal sekali dengan pemimpin PAS ini. Belum pun apa-apa pencapaian perbincangan, berbagai syarat telah diletakkan. Kalau dah letak berbagai syarat, susahlah nak bincang. Wak bukan tak setuju tentang Hudud dan Qisas, kerana itu hukum yang termaktub dalam Al-Quran yang mesti dilaksanakan dengan berhikmah. Tetapi nak menuju kepada perkara tersebut mesti asas yang kuat. Asasnya ialah orang Melayu mesti ada kuasa politik yang kuat. Kalau orang-orang Melayu dah bersatu padu, barulah perkara yang susah boleh menjadi senang. Bina dulu tiang. Baru boleh bina bumbung dan dinding. Itu prioritinya. Ini nak bina bumbung tapi tiangnya tidak ada atau tidak kukuh.

Satu lagi contoh yang Wak selalu dengar kawan-kawan Wak cakap dengan yang bukan Islam, kalau masuk Islam mesti potong anunya dulu. Itu bukan prioriti. Perkara pokok yang kita nak cerita ialah betapa indahnya Islam. Kalau dah faham indahnya Islam, barulah dengan sukarelanya dia nak potong anunya. Di sini Wak lihat PAS jangan terlalu laju nak meletakkan syarat begitu. Kaji apa keutamaan kita. Kita perlu bersatu padu dulu. Bila dah kuat, barulah kita melaksanakan sesuatu dengan jayanya.

Wak sebenarnya ada satu cadangan yang agak ekstrem. Mungkin boleh diterima dan mungkin tidak. Apa kata kita tolak kedua-dua parti tersebut dan tubuhkan parti baru untuk orang Melayu bernaung. Kita cari pemimpin yang ikhlas dan jujur dan yang tiada kepentingan dalam memperjuangkan kepentingan orang Melayu dan Islam. Tak payah kita mengharapkan lagi kepada PAS dan UMNO untuk jaga orang kepentingan orang Melayu dan Islam. Kalau harap kepada mereka sampai kiamat orang Melayu tidak bersatu. Manalah tahu kalau cadangan ini akan membuka mata orang Melayu yang majoritinya dah menyampah dan meluat dengan pemimpin Melayu kedua-dua parti yang tak henti-henti bergaduh dan membelakangkan perpaduan Melayu dan ajaran Islam sebenar yang mahukan orang Islam bersatu.

Mustahil???? Dalam dunia sekarang ini tak ada apa yang mustahil. Siapa sangka Datuk Khalid jadi MB Selangor dan Nizar jadi MB Perak? Siapa sangka Loh Gwo Burne jadi Ahli Parlimen Kelana Jaya? Siapa sangka Zaid jadi Menteri jaga Undang-undang? Siapa sangka PAS yang mahukan pemerintahan Islam dan DAP yang menentang pemerintahan cara Islam boleh jadi kawan baik? Siapa sangka Ezam lari dari Anwar dan kembali kepada UMNO? Siapa sangka Anwar, seorang pemimpin yang begitu kuat dan garang tiba-tiba takut mengiggil lari ke kedutaan Turki?

Fikir-fikirkan lah.

No comments: