Tuesday, July 1, 2008

ZAID OH ZAID

Wak geleng kepala bila Menteri yang jaga Undang-Undang enggan mendedahkan jumlah pampasan yang diterima oleh bekas-bekas hakim yang dipecat atau waris-waris mereka. Alasan beliau amat mudah yakni bagi menghormati permintaan hakim-hakim atau waris-waris mereka.

Tapi yang Wak hairan ialah mengapa yang lain-lain kes nampaknya Zaid begitu terus terang dan cekap mendedahkan satu demi satu tanpa berselindungan dan mewar-warkan atas nama ketelusan kerajaan? Tapi bila nak umum berapa yang bekas hakim dapat terus tak telus nak umumkan. Zaid harus faham bahawa wang yang dibayar kepada bekas-bekas hakim adalah wang rakyat, bukan wang poket Zaid.

Bila melibatkan wang rakyat, pastinya rakyat nak tahu berapa jumlahnya. Mudah saja. Kalau Zaid tidak mahu umumkan sendiri, Wak cadangkan supaya Zaid tuliskan di sekeping kertas dan suruh budak-budak darjah enam untuk menyebut angka tersebut. Mudah kan. Selagi Zaid main 'aci lut' selagi itu rakyat terus mempersoalkan integriti beliau. Wak hairan apakah angka yang diberi mencecah jutaan sehingga Zaid takut mendedahkan kepada pembayar cukai dan juga golongan petani, nelayan, pekebun kecil, yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.
Wak rasa Zaid kena berhadapan dengan rakyat, bukan buat kenyataan mudah dan anggap sudah selesai. Kalau tak sanggup berterus terang dan bertanggungjawab, lebih baik letak jawatan dan serahkan jawatan tersebut kepada orang yang lebih bertanggungjawab.

Wak puji Menteri Penerangan Datuk Sheberry Cheek yang nampaknya sanggup berhadapan dengan sesiapa sahaja untuk menerangkan apa-apa sahaja yang rakyat nak tahu termasuk sanggup berhadapan dengan gergasi pembangkang Anwar Ibrahim untuk berdebat atas tajuk 'Hari ini membentuk kerajaan,esok turun harga minyak ' secara live di televisyen pada malam 15 Julai ini di Dewan Bahasa dan Pustaka,KL. . Inilah telus dan bertanggungjawab namanya. Ini baru pemimpin sejati.

No comments: