Sunday, July 20, 2008

MELAYU - BERSATULAH!!!!!!!!!

Wak rasa lega bila dapat tahu bahawa sudah ada pertemuan dibuat di antara PAS dan UMNO bagi membincangkan pelbagai isu membabitkan agama Islam serta kepentingan umat Islam di negara ini. Sudah lama Wak dan ramai lagi orang-orang Melayu menunggu detik dan saat ini.

Wak melihat perkembangan ini dengan linangan air mata. Sebak dan gembira bila mengetahui sudah ada titik pertemuan untuk penyatuan semula orang-orang Melayu yang selama ini bersengketa dan berbalah sesama sendiri sehingga Melayu berpecah kepada beberapa kumpulan kecil yang mengakibatkan kuasa politik orang-orang Melayu sudah terhakis dan hampir tersingkir dalam arus politik perdana. Wak yakin pertemuan ini sudah pasti akan mengukuhkan lagi perpaduan Melayu kerana ia sangat penting dalam kelangsungan survival politik orang-orang melayu dan politik Malaysia secara amnya. Bagi Wak, perpaduan Melayu adalah menjadi teras kepada perpaduan rakyat.

Pada Wak, cerita lama antara UMNO dan PAS harus dilupakan- let the past be the past. Kita tak perlu mengungkit atau mengingat sejarah lama. Kita kena lihat kehadapan. Siapa kita. Dimana kedudukan kita hari ini. Apa yang berlaku hari ini boleh memberi pengajaran besar kepada kita supaya lebih berhati-hati pada masa depan.

Wak lihat kalau pertelingkahan dan perbalahan antara sesama Melayu berterusan, kuasa politik yang kita ada sekarang ini akan diabadikan dalam muzium dan buku sejarah untuk tatapan anak cucu cicit yang hanya mampu mengiggit jari. Jadilah Melayu Malaysia macam Melayu negara jiran. Pada masa itu dialog Sultan Mahmud "kalaulah si Tuah masih hidup" muncul semula dengan situasi berbeza. Tak mustahil jika dialog begini kedengaran dalam masa 30 tahun lagi "kalaulah PAS dan UMNO bersatu dari dulu, tidaklah hidup orang Melayu jadi melarat sebegini."

Pada masa itu Wak dan ramai lagi mungkin dah tak ada di dunia ini. Tapi Wak akan terasa dosanya apabila anak-anak kita, cucu dan cicit kita sedang merempat dan mungkin mengemis mencari sesuap nasi di negeri sendiri angkara perbuatan moyang mereka yang asyik berdendam, bersengketa dan berkelahi. Fikirlah saudara-saudaraku.

Marilah kita mengorak era baru orang Melayu yang lebih kuat, bersatupadu dan akrab seperti mana yang dituntut oleh ajaran agama. Dengan perpaduan, gunung yang tinggi dapat diratakan, lautan yang dalam dapat didatarkan, kerja yang berat dapat diringankan, dan masalah yang rumit dapat di rungkaikan.

Sudah sampai masanya kaedah berpolitik cara lama dibuang. Politik dendam mendendam tak bawa kita kemana-mana.

No comments: