Tuesday, July 8, 2008

DON'T JUDGE A BOOK BY ITS COVER

"Saya tidak mahu mengatakan bahawa kuasa Pakatan Rakyat di Kedah berada di hujung tanduk. Namun beberapa isu penting melibatkan rakyat perlu diperhalusi dan diselesaikan.Pertama, jentera kerajaan negeri Kedah termasuk kalangan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri masih berbulan madu. Cubaan rakyat menghubungi wakil rakyat termasuk exco kerajaan negeri melalui telefon umpamanya kerapkali gagal. Samalah jika dikatakan mewarisi perangai tidak bertanggungjawab pemimpin UMNO dan BN dulu. Bilik pejabat exco di Wisma Darul Aman ditinggalkan tanpa penghuni. Panggilan telefon pejabat tidak terjawab.Saya telah mencubanya sendiri beberapa kali. Mahu disebutkan nama exco berkenaan ? Sungguhpun harga petroleum bukan di bawah bidang kuasa kerajaan negeri, penduduk Charok Nau, penduduk Wang Tepus, penduduk Sungai Ular dan kawasan pedalaman kurang pasti tentang itu. Apa yang mereka mahu ialah, harga barang makanan tidak dinaikkan sewenang-wenangnya.Rakyat dikampung kurang mendapat berita terkini. Ceramah-ceramah menemui rakyat seperti diadakan sebelum pilihanraya boleh dikatakan sudah lapan puluh peratus berkurangan. Mungkin kerana keadaan dianggap ‘selesa’.Kakitangan pejabat MB seperti Setiausaha Politik, Setiausaha Akhbar, Pegawai Khas dan lain-lain pegawai masih belum bangun untuk mendekati rakyat. Sudahlah tempat meletak kereta tersangat kurang, tindakan Majlis Bandaraya Alor Star merantai dan mengangkut motosikal kelori-lori mereka sangat merunsingkan pengguna. Bukan setakat itu, parit dan longkang masih tersumbat di sana-sini. Sampah berselerak di hadapan rumah-rumah. MBAS ditakuk lama. Apa cerita dengan Taulan Rasul Exco Kerajaan Tempatan ?Mahu rakyat mengikuti langkah Hj Mahfuz Omar – melonggok sampah di hadapan MBAS ?Alasan banyak penyelewengan kerajaan dahulu tidak dapat diterima.Kenapa tidak diambil tindakan? Rakyat mengharapkan perubahan. Jika tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya manifesto pilihanraya, lakukanlah sesuatu untuk memperbetulkan apa yang menjadi rungutan orang ramai."

Petikan di atas Wak ambil dari http://kedahlanie.blogspot.com/ sebuah laman blog yang menjadi umum mengetahui penyokong kuat kepada parti PAS di Kedah. Wak tertarik dengan komen yang dikemukakan kerana kini jelas penyokong kuat parti pembangkang sudah berpijak dibumi nyata dan sudah menerima satu hakikat yang pada satu ketika dahulu sukar mereka terima.

Sebahagian besar penyokong PAS terlalu taksub kepada pemimpin mereka sehinggakan mereka sering menganggap semua yang orang lain buat tak betul. Hanya pemimpin mereka sahaja yang betul. Sekarang baru mereka tahu, apabila mengurus atau mentadbir sesebuah negeri bukan semudah ceramah di padang atau di stadium. Kalau nak cakap kosong, budak darjah 4 pun boleh bercakap. Tapi bila dah diberi mandat atau amanah untuk menunaikan segala apa yang dicakap, petikan di atas jadi buktinya. Wak tak nak kata apa-apa. Wak serahkan kepada pembaca untuk menilainya. Cuma apa yang Wak harapkan kepada semua pembaca, don't judge a book by its cover. Kalau cover cantik isi kosong buat apa? Kalau setakat dengar ceramah pilihanraya yang berdentum-dentum, pasti semua akan menyokong. Dan itulah yang berlaku di Kedah. Tetapi selepas pilihanraya, apa yang mereka berikan kepada rakyat?. Sekali lagi Wak minta pembaca lihat petikan diatas. Itulah hadiah ikhlas Pakatan Rakyat kepada rakyat di Kedah.

No comments: