Thursday, July 3, 2008

Dari Warak ke Mungkar

Hari ini Wak terus terang cakap. Wak nak sapu Anwar. Wak dah mula teramat meluat dengan gelagat orang yang Wak pernah sanjung tak lama dulu. Wak pernah bertengkar dengan kawan-kawan Wak semasa berlaku kegawatan politik pada tahun 1997/1998 dulu. Wak pada ketika itu amat menyanjungi Anwar kerana penonjolan Anwar sebagai seorang yang bercirikan islamik dan watak yang dihiasi dengan kewarakan, bersih, amal maaruf dan nahi mungkar. Wak amat memerlukan pemimpin sebegini kerana hanya orang yang mempunyai ketakwaan kepada Allah yang boleh mengemudi negara ini dengan baik. Itulah yang Wak terlalu taksub dengan Anwar.

Kawan-kawan Wak cakap, Wak ini terlalu mudah percaya kepada watak luaran Anwar yang mereka dapat kesan awal-awal lagi sebagai seorang hipokrit dan banyak melakukan pembohongan. Wak masih tak percaya pada ketika itu kerana Wak anggap manusia sebaik Anwar tak akan melakukan perkara yang dicegah oleh agama. Wak berpendapat mana mungkin orang yang membaca kutbah di masjid, mengimamkan sembahyang di masjid, pernah menerajui pertubuhan islam yang terkenal iaitu ABIM, orang yang ramai sahabat negara di Arab, orang yang apabila berpidato berapi-api mempertahankan islam dan orang yang apabila bercakap mesti ada selang seli dengan ayat-ayat suci boleh melakukan perkara yang tak baik.

Sanjungan Wak terhadap Anwar tetiba menjunam macam kapalterbang terhempas ke laut apabila melihat Anwar menari dengan seorang perempuan cina apabila kawan Wak paksa Wak tengok satu VCD. Wak memang kenal wajah Anwar. Wak memang tahu memang itu Anwar. Wak cam sangat idola Wak. Itu bukan gambar palsu. Itu gambar Anwar bin Ibrahim, Timbalan Perdana Menteri Malaysia sedang berdangdut kopi dengan seorang perempuan yang bukan Dr. Wan Azizah.

Wak berigtifar panjang. Wak macam nak nangis. Wak dah jadi keliru. Wak dah jadi bingung. Wak sedih sangat. Wak dah tak tahu nak buat apa-apa lagi. Barulah Wak tahu mengapa kawan-kawan Wak cakap Anwar hipokrit. Mulai dari saat itu, Wak dah buangkan dalam fikiran dan sanubari wak bahawa Anwar bukanlah seorang yang seperti yang Wak sangka. Ringkasnya Wak buat kesimpulan bahawa Anwar bukan seorang muslim yang baik. Seorang muslim yang baik tak akan melakukan perkara sebegitu. Seorang pemimpin adalah menjadi teladan yang terbaik kepada pengikutnya. Adakah Anwar boleh jadi ikutan kepada orang-orang Islam? Kalau perkara sebeginipun iman dah melayang, apatah lagi perkara yang lebih besar?

2 comments:

goblok88 said...

Wak , betul juga tu jangan tengok luaran jer pahami apa yang berlaku, saya harap masyarakat malaysia lebih panda menilai jangan cepat bersimpati. Tunggulah siasatan pihak Polis..jangan hancurkan negara kita yang aman, makmur ni..

bobby said...

kebergantungan itu biar pada Allah...jangan pada manusia ya wak :)...jalannya ia boleh pada manusia...maka kurang la kecewa ;)..