Sunday, July 20, 2008

SIAPA YANG BETUL????

Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau telah ditelanjangkan dan seluruh badan beliau diperiksa, termasuk bahagian sulitnya sewaktu menjalani pemeriksaan di Hospital Kuala Lumpur. Manakala Pengarah Hospital Kuala Lumpur mempertahankan kenyataan bahawa Anwar Ibrahim tidak pernah ditelanjangkan ketika beliau menjalani pemeriksaan perubatan minggu lalu.

Pengarah HKL Datuk Dr Zaininah Mohd Zain berkata sebelum pemeriksaan, dua pakar menerangkan secara terperinci mengenai prosedur pemeriksaan itu kepada Anwar dengan kehadiran peguam beliau dan pemeriksaan itu dilakukan oleh dua pakar berkenaan hanya selepas memperoleh persetujuan bertulis daripada Anwar.

Wak tak tahu apa sebenarnya berlaku. Satu peristiwa dua kenyataan yang berbeza. Dalam perkataan yang paling mudah ialah salah satu pihak yang membuat kenyataan tidak bercakap benar. Menipulah tu kalau tak cakap benar. Persoalannya, pihak mana yang menipu?????

Wak lontarkan persoalan ini kerana rakyat sekali lagi seakan-akan hendak diperbodohkan dengan kenyataan yang mengelirukan. Apa tujuan pihak-pihak tertentu hendak mempermain dan memperbodohkan rakyat?

Untuk mencari kebenaran??? untuk mencari simpati??? atau untuk membangkitkan emosi dan kemarahan rakyat kepada pihak berkuasa.

Memandangkan salah satu pihak telah melakukan penipuan terhadap kenyataan yang dikeluarkan, Wak nak cadangkan supaya laporan polis dibuat untuk disiasat dan mendakwa mereka yang sengaja mereka cipta cerita. Lebih tepat pemfitnah perlu didakwa. Wak cadangkan perkara ini kerana jika sesuatu tindakan tegas tidak diambil, maka esok lusa keluar lagi kenyataan atau fitnah yang lain pula. Wak bimbang satu hari nanti bangsa Malaysia akan dikenali sebagai bangsa pemfitnah.

Mereka ini bukan setakat tidak takut kepada undang-undang Negara, tetapi juga tidak takut kepada undang-undang Tuhan. Dalam ayat-ayat Al-Quran banyak yang menyentuh tentang fitnah dan hukuman kepada mereka yang memfitnah.

Wak nak menyeru kepada pihak-pihak berkenaan supaya lebih berhati-hati dalam membuat kenyataan. Atau berhenti buat sebarang kenyataan yang boleh mendatang kekeliruan kepada rakyat. Tolong jangan memperbodohkan dan mempermainkan rakyat dan jangan jadikan rakyat sebagai ‘tempat buangan sampah’ terhadap masalah yang dihadapi. Jangan mengapi-apikan emosi rakyat.

Selesaikan masalah yang dihadapi mengikut saluran dan undang-undang Negara. Tak payah heboh dan kepoh dalam media massa. Kita ada mahkamah. Apa-apa, dalam mahkamah boleh cerita. Perbicaraan dijalankan secara terbuka. Imej hakim kini dah pulih. Rakyat boleh menilai sendiri bila perbicaraan berjalan melalui hujah di mahkamah nanti. Jika rakyat tak puas hati juga, tunggu lagi lima tahun untuk menggunakan mahkamah rakyat melalui pilihan raya.

Wak berpendapat rakyat tak bersalah dalam isu ini. Yang bersalah mereka yang sengaja menggunakan isu ini untuk menjaya agenda tertentu. Jadi rakyat tak perlu terikut-ikut dengan permainan ini. Biar mahkamah menentukannya. Dan akhirnya, kita kena ingat bahawa suatu hari nanti kita akan diadili di padang mahsyar. Kalau semua kita patuh kepada hukum hakam seperti yang terkandung dalam Al-Quran dan Hadith, dunia akan aman, sejahtera dan sentosa.

No comments: