Thursday, September 25, 2008

CAMELEON

Setelah malu besar kerana 16 September tidak menjadi kenyataan, Anwar kini telah mula mengubah rentak. Kini, Anwar berkata pihaknya akan "terus mengejar matlamat kami dengan berhati-hati" dan "tidak terpancing untuk bertindak tergesa-gesa" yang boleh membawa keadaan tidak stabil dan tidak menentu dalam negara.

Wak terkejut beruk dengan pengakuan Anwar. Kan baik kalau cakap begitu awal-awal lagi. Barulah keadaan politik negara tak huru hara. Tapi yang hairannya, mengapa kenyataan ini dibuat selepas 16 September. Bukan sebelumnya. Pada wak ini merupakan satu lagi strategi Anwar untuk menarik semula sokongan rakyat setelah percubaan mengambil alih kuasa kerajaan pusat gagal.Ini satu perangkap halus bertujuan untuk menarik semula sokongan rakyat terhadapnya.

Anwar kini memperlihatkan dirinya seakan-akan seorang pemimpin yang tenang, sabar dan baik. Itulah kebijaksanaan Anwar. Wataknya boleh berubah pada setiap masa. Kalau situasi sebegini, maka wataknya adalah begini. Beliau boleh menjelma dalam apa keadaan mengikut suasana semasa. Dan lakonannya begitu hidup sekali sehingga orang ramai mempercayainya.

Begitulah rentak dan permainan Penasihat Umum PKR. Wak dah tahu lama dah perkara ini. Sebab itu Wak tak pernah tertipu dengan lakonan Anwar. Sejak Wak lihat dua watak Anwar yakni satu watak dia sedang berkhutbah di Masjid dan satu watak lagi dia sedang menari dengan perempuan bukan muhrim, Wak dah dapat teka siapa itu Anwar. Satu saja kesimpulan yang Wak boleh buat. Jangan percaya pemimpin jenis ini.

No comments: