Wednesday, September 17, 2008

JANJI MANIS MU

Wak nak ingatkan kepada seluruh warga Malaysia agar tidak terlalu teruja dengan tawaran atau janji manis Anwar sekiranya beliau memerintah Malaysia. Wak percaya ramai yang dah mula berangan-angan untuk mendapat sesuatu yang lebih dari apa yang ditawarkan oleh kerajaan sekarang.

Sebut pasal mimpi dan janji indah ini, Wak dah pernah terkena akibat terlalu mempercayai bahawa Wak akan menjadi kaya dengan membuat pelaburan dalam satu syarikat. Tapi pada waktu itu Wak tak fakir panjang kerana yang penting Wak dijanjikan dengan keuntungan yang banyak dengan pelaburan wang yang sedikit. Wak dah tak fikir panjang kerana terlalu bernafsu untuk menjadi cepat kaya.

Dipendekkan cerita, bulan pertama hingga bulan ketiga, Wak memang mendapat balik pulangan yang dipanggil dividen berganda. Wak melabur RM 30,000 dan dalam masa 3 bulan Wak dapat RM 9,000. Wak amat berbangga dan Wak terus berkempen kepada kawan-kawan Wak.

Tapi masuk sahaja bulan keempat, dividen berganda tersebut dah tak masuk dalam akaun Wak lagi. Wak hubungi syarikat pelaburan tersebut dan mereka memberi pelbagai alasan dan menyuruh Wak bersabar, Tapi bila dah masuk bulan ke lapan pun masih tak masuk dividen, Wak dah mula hilang akal. Wak pergi menyerang syarikat tersebut. Tapi malangnya syarikat masih wujud tapi orangnya dah tak ada. Semua dah hilang sampai hari ini Wak dah tak jumpa mereka. Akibatnya Wak dah rugi RM 21,000. Adusss….itulah akibat terlalu tamak dan bernafsu.

Wak bawa cerita ini untuk mengingatkan kepada semua supaya tidak jadi seperti apa yang Wak alami dalam konteks memperjudikan nasib rakyat dan Negara. Hari ini, Anwar nampaknya telah menabur pelbagai janji kepada rakyat berbilang kaum sekiranya beliau berkuasa. Kepada masyarakat Cina, beliau cakap macam ini, kepada masyarakat India beliau cakap macam itu. Maklumlah, lidah tak bertulang, mudah untuk berkata-kata.

Wak nampak, Anwar macam ada lampu ajaib, boleh selesai semua masalah rakyat. Apa yang kerajaan buat semuanya tak betul. Apakah beliau tak ingat sewaktu beliau jadi Timbalan Perdana Menteri, apakah beliau memberi tumpuan sepenuhnya kepada Baling yang mana beliau mengetuai demonstrasi di situ? Adakah tiada lagi rakyat miskin di Baling? Adakah semua rakyat Baling terbela semas beliau menjadi TPM dulu? Waktu jadi pemimpin pelajar, ucapan berapi-api kat Baling, tapi setelah berkuasa, berapa kali beliau pergi ke Baling dan memastikan tiada lagi orang baling yang miskin?

Mengapa beliau tidak mengisytiharkan pemberian 20 peratus royalti minyak kepada Sabah dan Sarawak pada waktu jadi TPM dan Menteri Kewangan? Mengapa baru sekarang? Mengapa beliau tak hapuskan ISA semasa menjadi TPM? Mengapa hanya sekarang membangkitkan isu itu? Nampaknya Zaid Ibrahim lebih berprinsip dan lebih bermaruah dari Anwar kerana berani letak jawatan kerana tak bersetuju dengan ISA. Berani kah Anwar bersuara mengenai ISA waktu itu dan meletak jawatan jika pandangannya tak diterima oleh Kerajaan? Tak payah kasi jawapan kerana semua boleh menjangkakan jawapan tersebut. Dan juga mengapa baru sekarang Anwar bercakap tentang suara rakyat di sekat, kebebasan akhbar disekat dan demokrasi dicabuli? Mengapa tidak membuat sesuatu semasa berkuasa dulu?

Itulah wajah Anwar sebenar. Sebenarnya banyak lagi yang Wak boleh cakap tentang Anwar tetapi biarlah dulu. Cuma Wak nak ingatkan warga Malaysia supaya jangan terlalu mempercayai segala janji-janji Anwar. Bukti terdekat pembohongan janji Anwar ialah pembentukan kerajaan baru pada 16 September. Kalaulah yang itu pun dah nampak tak dapat ditunaikan, maka yang lain-lain tu tak tahulah.

Wak teringat Nalakaruppan kata Anwar janji akan memberi kepada beliau kerusi Ijok semasa pilihan raya kecil dulu. Tapi akhirnya kerusi tersebut diberi kepada Tan Sri Khalid Ibrahim. Mengamuk ler si Nalakaruppan tu kerana Anwar tak tunaikan janji. Jenis inikah pemimpin yang akan kita nobatkan sebagai Perdana Menteri??? Tepuk dada tanya selera.

1 comment:

Red said...

anwar mmg mcm tu.klau janji mcm jual meruku tepi jalan. semua bleh janji.wah2 cam tu lain kali ada minachi2 tepi jalan yg janji semua free utk m'sia termasuk rumah banglo 4 tingkat free utk setiap sorg, kita bleh kasi undi lah.