Wednesday, February 4, 2009

TEORI DOMINO TERBALIK KONG

Wak rasa momokan pembangkang bahawa mereka sedang menuju kejayaan demi kejayaan dalam usaha menakluki pemerintahan pusat sudah terbalik kong. Hasrat Pakatan Rakyat untuk memerintah kerajaan pusat tidak kesampaian seperti mana yang mereka harapkan melalui teori Domino. Pakatan Rakyat bukan sahaja semakin lemah akibat perbuatan melompat ahlinya, malahan telah kehilangan kuasa di Perak. Inilah yang dinamakan politik.

Minggu lepas kita lihat BN seperti dalam keadaan nazak. Tapi hari ini, BN kembali memerintah Perak. Minggu lepas kita lihat Pakatan Rakyat gah, kuat dan takbur kerana wakil BN melompat ke kem Pakatan Rakyat. Tapi hari Pakatan Rakyat sudah hilang kuasa di Perak.

Politik adalah seni serba kemungkinan. Hari ini kawan, esok boleh jadi lawan, dan lusa boleh jadi kawan balik. Itu lah realitinya dunia politik. Tidak ada kawan yang kekal dan tidak ada musuh yang kekal. Yang kekal ialah kepentingan.

Apapun, Wak harap tidak akan wujud kekacauan yang serius yang boleh menjejaskan kestabilan negara. Nak berpolitik, berpolitiklah. Janganlah sampai hilang kewarasan.

No comments: