Wednesday, February 11, 2009

KASIHAN NIZAR

Wak sangat bersimpati kepada Nizar. Kebelakangan ini beliau nampaknya terpaksa melakukan sesuatu yang Wak yakin beliau sendiri tidak rela melakukan dalam keadaan normal. Tetapi apa boleh buat. Walaupun tak suka, beliau terpaksa melakukannya juga. Ini adalah untuk survival politik pembangkang.

Wak dapat menyelami hati nurani Nizar. Beliau sebenarnya mempunyai akhlak yang tinggi dan asuhan yang baik dari keluarganya. Pada pendapat Wak, Nizar mempunyai pertimbangan diri yang mulia dan peribadi yang terpuji. Tetapi mengapa kebelakangan ini beliau kelihatan seperti mereka yang tidak berpijak dibumi nyata dan berkelakuan pelik dengan mengeluarkan kenyataan yang menjadi bahan ketawa rakyat.

Beliau masih menganggap dirinya sebagai MB walaupun semua orang tahu beliau bukan lagi MB. Beliau masih lagi berkeras mahu buat mesyuarat EXCO walaupun tahu tak ada orang akan peduli kepada keputusan mesyuarat EXCO tersebut. Banyak lagi yang beliau buat yang bersikap kebudak-budakan. Tapi mengapa beliau terus melakukannya????

Jawabnya mudah sahaja. Sama seperti semasa beliau menjadi MB dulu, kinipun sama. Beliau hanya menjadi puppet dan kuda tunggangan. Kalau dulu beliau dikongkong, dikuasai dan mengikut telunjuk DAP dalam memerintah negeri Perak, kini pada pendapat Wak, beliau menjadi puppet kepada Anwar Ibrahim.
Wak percaya semua percaturan politik dan peristiwa yang berlaku di Perak adalah atas arahan Anwar Ibrahim dan beberapa pakar strategik. Masakan Nizar boleh berbuat demikian kerana beliau bukanlah orang yang berhati keras. Beliau sebenarnya adalah seorang yang amat lembut dan berjiwa sentimental. Tetapi beliau terpaksa akur dengan strategi pembangkang yang mahukan tekanan terus menerus dibuat kepada kerajaan dan menimbulkan simpati di kalangan rakyat. Beliau hanya mengikut arahan apa yang perlu dibuat. Kalau diarah buat A maka Nizar akan melakukan A. Jika diarah buat B, maka B lah yang dibuat.

Kasihan Nizar. Terpaksa sekali lagi jadi kuda tunggangan. Wak sebenarnya amat bersimpati dengan beliau. Watak beliau dulu dan sekarang amat berbeza. Beliau terpaksa melalui sesuatu yang bukan menjadi prinsip hidupnya. Itulah realiti dunia politik. Suka atau tidak, itulah hakikat yang terpaksa dilaluinya. Wak tak tahu apa pula akan berlaku pada esok hari. Setakat mana Nizar dapat bertahan dari menjadi kuda tunggangan.

No comments: