Wednesday, October 8, 2008

BERSIKAP MATANGLAH WAHAI AHLI UMNO

Kali ini Wak nak sapu beberapa ahli UMNO yang tak berapa matang dan terlalu berangan untuk mendapat tempat tertinggi dalam pemilihan UMNO tak lama lagi. Wak terpaksa cakap juga perkara ini kerana orang ramai yang menjadi pemerhati setia kepada perkembangan parti yang menjadi tunggak pemerintahan Negara kini melihat UMNO sebagai parti sarkas yang seakan-akan tempat untuk bermain-main.

Wak hairan bila melihat terlalu ramai ahli-ahli UMNO yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan yang tak sepadan dengan kedudukan mereka dalam parti. Wak bukan menolak demokrasi dalam parti. Tetapi pepatah Melayu ada mengatakan “Ukurlah Baju Di Badan Sendiri”. Wak nampak, mereka yang tak sedar diri ini hanya akan memperlihatkan sikap gelojoh dan sindrom gila kuasa melanda UMNO. Ini membuat UMNO berada dalam keadaan kelam kabut. Orang ramai yang melihat gelagat mereka ini sudah tentu membuat pelbagai andaian negatif. Masalahnya mereka bukan melihat sudut individu yang melakukannya tetapi melihat ini perangai UMNO. UMNO sebenarnya tak bersalah malah banyak berjasa tetapi individu seperti inilah yang menyebabkan nama UMNO rosak.

Wak nak nasihatkan kepada mereka, muhasabahlah diri dulu sebelum menawarkan diri bertanding dalam jawatan tertinggi parti. Ikutlah setapak demi setapak untuk naik. Jangan cari jalan pintas. Wak takut apabila cepat naik, maka cepat pula jatuhnya. Bila cepat jatuh, mulalah nak buat kacau. Berpecah pula UMNO. Ambillah iktibar apa yang berlaku kepada Anwar Ibrahim yang tak sabar-sabar untuk jadi Perdana Menteri dan akhirnya tak ke mana. Tapi kesannya memperlihatkan UMNO berpecah belah dan kehilangan banyak kerusi dalam pilihan raya umum. Wak harap ahli-ahli UMNO ini janganlah terlalu ghairah untuk mengejar kedudukan tanpa memikirkan kesannya kepada perpaduan bangsa dan keutuhan negara. Jangan jadi yang dikejar tak dapat, yang dikendong habis musnah dan hancur .

No comments: