Sunday, August 23, 2009

KEMANA NIK AZIZ NAK BAWA AGAMA ISLAM?

Semakin banyak Nik Aziz bercakap, semakin terdedah siapa sebenarnya Nik Aziz. Semakin hari semakin ramai yang terkeliru dan mula mempersoal apakah Nik Aziz ini seorang ulama yang sejati atau ulama politik. Kenyataan yang dibuatnya kebelakangan ini cukup mengelirukan. Apatah lagi kenyataan tersebut dibuat menjelang pilihan raya di Permatang Pasir.


Nampaknya nafsu politiknya sudah tidak dapat dibendung Semakin jelas bahawa Nik Aziz lebih utamakan kuasa dari melakukan sesuatu yang boleh memberi impak positif terhadap agama Islam sepertoi pertautan persaudaraan dalam kerajaan perpaduan.


Hati Nik Aziz sekarang ini sudah terlalu keras. Dendamnya sudah tidak berkesudahan. Wak rasa sudah tiba masanya pemimpin PAS yang lain untuk tidak memperdulikan lagi apa-apa msaranan Nik Aziz yang ternyata tidak membawa keuntungan kepada umat Islam.


Biarkan Nik Aziz dengan dunianya. Marilahlah kita perkuatkan lagi tali persaudaraan sesama Islam yang selama ini cukup mendukacitakan. Kembalilah kita kepada seruan memperkukuhkan tali persaudaraan sesuai dengan ajaran Islam yang sebenar yang berbunyi:


“Dan berpeganglah kamu semua kepada tali(agama) Allah dan janganlah kamu bercerai-berai”. (Ali Imran: 103);


”Dan janganlah kamu menyerupai orang-orang yang bercerai-berai dan berselisih sesudah datang keterangan yang jelas kepada mereka.” (Ali Imran: 105)’


“Sesungguhnya orang-orang yang memecah belah agamanya dan mereka (terpecah) menjadi beberapa golongan tidak ada sedikit pun tanggung jawabmu (Muhammad) terhadap mereka.” (al-An’am: 159).


وَلاَ تَخْتَلِفُوْا فَإِنَّ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمُ اخْتَلَفُوْا فَهَلَكُوْا.
“Dan janganlah kamu berselisih, karena sesungguhnya orang-orang sebelum kamu telah berselisih, maka dari itu mereka binasa.” (Shahih Bukhari, hadits no. 2410).


Wak yakin tanggapan bahawa Nik Aziz adalah ulama tersohor adalah salah. Mustahil ulama tersohor tidak mahu melihat umat Islam bersatupadu. Jauh lagi kalau nak cakap benda merepek seperti Tuhan Mencarut, boleh kawan dengan syaitan, penyokong UMNO tak masuk syurga dan terakhir berkonfrantasi dengan Majlis Fatwa.

Tak payahlah lagi kita melayan orang yang tak mahu mengikut ke jalan Islam sebenarnya walau apapun statusnya kini.

Waalahualam.

3 comments:

Wak Labu Farm said...

Salam WAK SAPU,

Wak Labu minta izin untuk link blog wak.

Terima Kasih

WAK SAPU said...

No problem wahai sepupuku Wak-labu.

Unknown said...

Assalamualaikum,

Jangan setakat copy paste maksud ayat al-quran tu, dalami dan hayati tu dulu dengan iman dan ihsan. jangan SAPUU aje