Tuesday, June 2, 2009

Jangan Takut Gempar Anwar

Cerita bagaimana Anwar cuba mengumpan Anifah dengan menawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri seperti mana yang didedahkan oleh Anifah telah mengundang saman RM100 juta. Anwar nampak sungguh marah kepada Anifah yang menurutnya mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya.

Wak tak tahu apa perkara sebenar berlaku. Apakah Anifah atau Anwar di pihak yang betul. Tetapi pada firasat Wak, tujuan Anwar menyaman RM100 juta hanyalah semata-mata retorik politik sahaja bagi menunjukkan dirinya bersih. Beliau cuba menggambarkan dirinya bersih dan tak pernah melakukan sesuatu yang tak selari dengan undang-undang negara. Apakah Anwar seorang yang terlalu ‘kudus’ dan tak pernah melakukan sebarang kesalahan dan tak pernah berbohong?

Wak masih ingat lagi bagai mana Anwar menguar-uarkan bahawa pada 16 September, kerajaan baru akan dibentuk apabila 30 orang Ahli Parlimen BN akan melompat ke Pakatan Rakyat (mungkin termasuk Anifah). Darihal kalau ikut Ahli-ahli Parlimen dari BN, mereka masih setia dengan BN. Pada 15 September, Anwar masih tetap konfiden dan membuat kenyataan bahawa keesokannya akan ada kerajaan baru.

Semua orang percaya.

Tapi bila 16 September muncul, habuk pun tak ada. Tidak ada kerajaan baru. Tidak ada Perdana Menteri Baru. Tidak ada kabinet baru. Tidak ada apa-apa berlaku. Yang ada hanya satu penipuan dahsyat yang dilakukan oleh Brother Anwar bin Ibrahim.

Pada peringkat awal, semua percaya cakap-cakap Anwar. Tapi selepas 16 September, semua tahu Anwar seorang pembohong besar.

Oleh itu, dalam kes Anwar saman Anifah, Wak percaya Anifah sedikit pun tak rasa takut. Mungkin saman ini hanya taktik gempar Anwar sahaja. Mereka kenal satu sama lain bukan setakat sehari dua. Masing-masing mengetahui rahsia antara satu sama lain.
Cuma Anwar ini bijak sikit. Bila dia saman Anifah, maka persepsi orangramai melihat seakan-akan Anwar seorang yang berani kerana benar.
Tapi kita kena ingat, kes saman di mahkamah bukan dalam masa sehari dua ini. Mungkin dalam masa 4 atau 6 tahun lagi. Kalau kes ini berjalan cepat, pastinya Anwar akan gelabah juga rasanya. Wak nampak Anifah begitu relax dan tenang seakan-akan tidak sedikit pun takut dengan saman RM100 juta tersebut. Anifah tahu apa yang Anwar cuba buat. Dan yang pastinya, Anifah tahu di mana kelemahan Anwar.

Apa pun, sama-samalah kita tunggu.

No comments: