Friday, June 12, 2009

KARPAL SINGH TIDAK BERPIJAK DI BUMI NYATA

Wak tak tahu sama ada Pengerusi Kebangsaan DAP, Karpal Singh sudah fikir masak-masak sebelum mengeluarkan kenyataan yangi meminta Pas menilai semula kedudukannya dalam pakatan pembangkang berikutan hasrat parti itu untuk mengadakan perbincangan perpaduan dengan UMNO.

Nampaknya Karpal seakan-akan sudah hilang kesabaran dengan kenyataan kerajaan perpaduan yang diutarakan oleh Hj. Hadi Awang. Karpal juga cuba memperkecilkan keupayaan dan kekuatan parti PAS dengan menyatakan bahawa “Pas sepatutnya sedar bahawa ia bukan parti dominan dalam pakatan pembangkang kerana hanya mempunyai 24 kerusi di Parlimen berbanding dengan 28 kerusi yang dipegang DAP dan 31 kerusi oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR)”.

Wak nak ingatkan Karpal Singh, jangan terlalu angkuh. Karpal mungkin dah lupa bahawa kemenangan Pakatan Rakyat baru-baru ini di beberapa negeri banyak disumbangkan oleh kekuatan jentera PAS. Tanpa sokongan PAS, apakah mungkin Pakatan Rakyat boleh menakluki Kedah, Kelantan, Perak dan P.Pinang dalam pilihan raya umum yang lalu?

Walaupun PAS menang 24 kerusi, namun kerusi-kerusi yang dimenangi oleh DAP dan PKR adalah atas ihsan pengundi dan penyokong PAS. Kalau tidak kerana penyokong PAS, Pakatan Rakyat tidak ke mana. PKR langsung tidak mempunyai kekuatan grassroot. Semua kemenangan PKR adalah atas pengaruh PAS. Kalau tak percaya, dalam pilihan raya umum akan datang, cubalah lawan 3 penjuru antara BN, PAS dan PKR di semua kawasan pilihan raya yang majoriti Melayu. Sudah pasti PKR akan hanyut. Apa maksudnya?

Begitu juga di kawasan yang ditandingi DAP. Terdapat kawasan yang 50-50 antara Melayu dan bukan Melayu yang mana kawasan tersebut dimenangi oleh DAP. Jika PAS tidak membantu DAP, dah lama DAP hanyut. Cuba buka balik keputusan pilihan raya sebelum kewujudan Pakatan Rakyat. Hanya Kelantan dan Terengganu sahaja yang mampu dikuasai oleh pembangkang. Tetapi setelah termeterai perjanjian yang tidak diinstitusi sehingga wujudnya Pakatan Rakyat, maka Kedah, Perak, P.Pinang dan Wilayah Persekutuan K.Lumpur dapat ditawan.

Ini bermakna pengaruh dan kekuatan PAS amat besar. Jika tidak kerana PAS, usah fikirlah DAP akan menang besar dalam pilihan raya yang lalu. Maka, apa perlunya Karpal Singh mahu memperkecil dan mengeluarkan kenyataan yang agak kasar terhadap PAS?

Pada Wak, sudah tiba masanya PAS bangun untuk mempertahankan maruah dan kredibiliti yang kebelakangan ini diperkecilkan oleh DAP dan PKR. Balik lah kepada landasan awal yang memperjuangkan ke jalan Allah s.w.t. Jangan lah terikut-ikut sangat dengan rentak politik DAP dan PKR. Apakah PAS dah tidak boleh berdikari lagi? Sampai bila PAS nak mengikut telunjuk DAP dan PKR?

No comments: