Wednesday, April 1, 2009

NIZAR..KEMBALILAH KE PANGKAL ISLAM

Wak terasa amat sedih bila mendengar cerita rakaman perbahasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak ketika Datuk Seri Nizar Jamaluddin masih bergelar Menteri Besar yang disebar di Pilihanraya Parlimen Bukit Gantang semalam. Dalam persidangan tersebut Datuk Seri Nizar telah menafikan bahawa PAS akan menubuhkan negara Islam.

Nizar dalam persidangan DUN Perak dilaporkan mencabar supaya dibuktikan PAS hendak menubuhkan sebuah negara Islam. Isu penubuhan negara Islam ini telah dibangkitkan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Mohd Tajol Rosli yang menyatakan PAS kini sudah lari daripada matlamat asal mereka untuk menubuhkan Negara Islam.

Jawapan yang diberikan oleh Nizar ialah “Di manakah dalam mana-mana transkrip PAS yang menyatakan bahawa PAS nak melaksanakan negara Islam. Saya minta pandangan dan minta jawapan di manakah dalam transkrip PAS, dalam memorandum ke ...dalam Perlembagaan PAS ... ada menyatakan PAS nak melaksanakan negara Islam,”.

Wak amat terkejut dengan penjelasan oleh Nizar. Wak macam tak percaya kata-kata ini keluar dari mulut Nizar. Betul ke ini Nizar yang cakap? Kalau betul, apa dah nak jadi kepada PAS? Apa lagi yang ada pada PAS jika perjuangan untuk menubuhkan negara Islam sudah tiada lagi dalam kamus mereka? Lupakah Nizar ucapan pemimpin-peminpin PAS sejak dulu lagi akan perjuangan untuk penubuhan negara Islam?

Apakah hanya nak jaga hati DAP, maka PAS sanggup menggadai prinsip asas perjuangan mereka? Nizar rupanya tidak faham dan tidak menghayati perjuangan PAS selama ini. Anak muda ini sejak berkawan dan berbaik dengan DAP sudah banyak berubah. Kalau berubah jadi lebih baik tak apa. Tapi berubah menjadi lebih tidak islamik.
Takutkah PAS kepada DAP? Apakah kerana demi kuasa maka prinsip asas pun sudah sanggup digadai? Apakah Nizar sudah kecut ‘telor’ kerana digertak oleh Karpal Singh dengan kata-kata “langkah mayat aku dulu kalau nak tubuh negara Islam” atau takut dengan kenyataan "DAP akan keluar Pakatan Rakyat jika PAS meneruskan hasrat menubuhkan negara Islam".

Bukankah PAS yang selama ini menyerang dan bermusuhan dengan UMNO kerana mendakwa UMNO menentang penubuhan Negara Islam dan perlaksanaan hukum hudud. UMNO juga pernah dikafirkan oleh PAS kerana isu ini.

Itulah Nizar. Pemimpin generasi baru PAS. Wak yakin jika pemimpin PAS terdahulu seperti Allahyarham Yusuf Rawa masih ada, pasti Nizar akan ditempelak atau ditampar mulutnya kerana kenyataan yang tidak beradab. Nizar belum faham bagaimana pemimpin terdahulu begitu gigih merealisasikan penubuhan negara Islam. Tiba-tiba sahaja anak muda yang masih mentah dan baru merasai nikmat kuasa sudah mulai melupakan prinsip asas perjuangan PAS.

Nizar oh Nizar... Kembalilah ke pangkal jalan.

No comments: