Saturday, March 7, 2009

USAH ROSAKKAN NEGARA

Wak dah rasa bosan dan meluat dengan apa yang berlaku di Negara kita semenjak lepas pilihan raya Mac 2008. Wak ingat bila dah habis pilihan raya, maka habislah perang politik. Tapi nampaknya tak habis lagi.

Itulah kuasa. Dahsyat sungguh apa yang dinamakan kuasa. Kerana kuasa manusia dah tak menghiraukan apa akan berlaku kepada rakyat dan Negara. Kerana kuasa, manusia sanggup berbunuhan. Kerana kuasa manusia boleh jadi gila. Kerana kuasa juga manusia sanggup mempertaruhkan dan menggunakan apa sahaja cara dan kaedah asalkan dapat mencapai hasrat dan kehendak.

Dosa dan pahala? Ah... pedulikan. Aku mempunyai tafsiran tersendiri dan pasti Tuhan akan merestui perbuatan dan tindakan aku. Atau...pedulikan Tuhan. Kalau aku ikut peraturan agama yang lurus dan luhur, sampai bila pun aku tak akan dapat kuasa. Kalau aku tak bohong, tak fitnah, tak kelentong, tak dusta, tak tipu...macamana rakyat nak membenci sipolan dan sipolan. Kalau orang tak benci dia, susahlah aku nak dapat kuasa. Dalam politik, tak boleh ikut agama. Dasyat sungguh penanganKUASA.

Wak terima hakikat bahawa Negara kita mengamalkan sistem demokrasi. Semua orang ada hak bersuara dan lain-lain hak. Tapi adakah demokrasi menyarankan kita untuk bebas sebebasnya hingga boleh memfitnah, menipu, dusta yang akan menghancurkan rakyat dan kemusnahan Negara?

Inilah yang sedang berlaku di Malaysia. Wak nampak bahawa dalam mengejar kuasa, terdapat segelintir individu yang nampaknya dah tak menghiraukan kesan dari tindakan mereka kebelakangan ini. Mereka ini sangat bijak mengatur strategi untuk menimbulkan kekacauan demi kekacauan seperti demonstrasi, menuduh tanpa fakta dan lain-lain tindakan untuk menimbulkan ketidakstabilan Negara dan dengan cara ini mereka boleh mengambil alih kepimpinan Negara.

Wak amat sedih kerana segelintir individu ini, negara jadi kelam kabut. Bagi Wak, sebenarnya mereka inilah yang sewajar digelar CELAKA. Kerana mereka ini membawa kecelakaan kepada rakyat dan negara. Dalam Islam, apakah hukuman selayaknya diterima olehnya? Wak minta ulama buka balik kitab-kitab untuk mencari penyelesaian.

Kalaulah mereka ini benar-benar mahu merosakkan negara, Wak rasa polis bolehlah guna kuasa untuk bertindak jika cukup bukti. Mereka ini dah sah gila. Gila segilanya. Jangan lagi berkompromi kerana kesannya amat dahsyat nanti. Jangan biarkan orang gila memerintah negara tercinta ini.

No comments: