Friday, January 23, 2009

PAKATAN RAKYAT DAN PRINSIP PERJUANGAN

Wak masih ingat desakan pembangkang pada masa dulu (PAS, DAP DAN PKR) yang berulang kali mendesak pemimpin-peminpin negara meletak jawatan jika mereka menghadapi dakwaan atau dilihat melakukan sesuatu yang tidak betul yang melibatkan kuasa yang dipegang oleh mereka dalam pentadbiran negara atau negeri.

Pada pembangkang, ini sesuatu yang perlu dilakukan untuk melicinkan proses siasatan di samping memastikan pentadbiran kerajaan bebas dari unsur-unsur penyalahgunaan kuasa, rasuah, penyelewengan dan memastikan ketelusan dan integriti. Walaupun mahkamah belum memutuskan seseorang itu bersalah atau tidak, tetapi pihak pembangkang ini terus menerus mendesak pemimpin tersebut meletak jawatan.

Itu dulu masa mereka belum dapat kuasa. Itu sebelum mereka dapat merasa kerusi empuk dalam kerajaan. Itu sebelum mereka merasai nikmat jadi pemimpin yang dikelilingi dengan pelbagai kemudahan dan ganjaran. Sekarang apa dah jadi?

Wak lihat berbagai dakwaan berserta bukti dikemukakan terhadap pemimpin-pemimpin pakatan rakyat. Di Perak misalnya, didakwa berbagai penyelewengan, penyalahgunaan kuasa dan rasuah berlaku yang melibatkan pemimpin kerajaan negeri.

Begitu juga di Selangor, berbagai cerita yang kita dengar mengenai kisah Menteri Besarnya. Yang terakhir ialah laporan yang dibuat oleh Gerakan Rakyat Anti Korupsi (Gerak) kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terhadap Abdul Khalid kerana didakwa menyalahgunakan dana kerajaan negeri berhubung pembelian 46 ekor lembu korban yang diedarkan kepada surau dan masjid di Parlimen Bandar Tun Razak ketika Hari Raya Korban Disember lalu.
Menteri Besar Selangor nampaknya amat bermurah hati kerana menggunakan dana kerajaan negeri untuk diberi kepada orang luar Selangor yakni dikawasan Parlimen Tun Razak Wilayah Persekutuan. Tapi mengapa kat kawasan Parlimen Tun Razak saja. Wak dan kawan Wak di Parlimen Sik Kedah, Parlimen Bukit Gelugor,Penang, Parlimen Rompin Pahang, Parlimen Setiu Terengganu mahu juga lembu itu jika kerajaan negeri Selangor nak sedekah.

Menteri Besar Selangor pada awalnya menafikan dakwaan tersebut dan berkata tidak menggunakan sebarang dana kerajaan negeri untuk tujuan tersebut. Tetapi apabila Datuk Seri Khir Toyo muncul dengan bukti bersurat, Khalid dah tak boleh pusing-pusing lagi. Barulah alasan demi alasan di dicari untuk menutup cerita.

Wak nak tanya pemimpin Pakatan Rakyat, mahukah mereka atas dasar prinsip untuk meletak jawatan apabila menghadapi pelbagai tuduhan dan dakwaan seperti mana yang mereka perjuangkan dulu? Mahukah mereka bercuti atau mengosongkan sementara waktu kerusi yang diduduki sehingga siasatan selesai?

Wak bawa cerita ini bukan apa. Wak nak kasi tahu kat semua orang supaya merenung balik akan janji-janji pembangkang masa kempen pilihan raya dulu. ADAKAH MEREKA CAKAP SERUPA BIKIN?
Kalaulah Anwar Ibrahim betul-betul seorang pemimpin yang berpegang kepada integriti dan anti penyelewengan, mengapa tiada apa-apa tindakan dibuat terhadap pemimpin-pemimpin PKR yang didakwa melakukan perkara yang bertentangan dengan undang-undang. Walaupun mereka belum dihukum oleh mahkamah, tetapi atas dasar ketelusan dan integriti yang sering diperjuangkan oleh PKR serta prinsip amal makruf dan nahi mungkar (yang sering diuar-uar oleh Anwar semasa dalam ABIM) perlu dilaksanakan.
Kalau dulunya jika pemimpin BN menghadapi sesuatu dakwaan dan belum dihukum, mereka riuh rendah suruh letak jawatan, mengapa kini perkara yang sama berlaku dilupakan? Atau sengaja dilupai kerana mereka kroni atau sama aliran perjuangan? Jadi di mana prinsip perjuangan pembangkang??? Atau adakah Pakatan Rakyat tidak konsisten dalam memperjuangkan isu-isu yang melibatkan penyelewengan, rasuah dan integriti? Adakah isu ini hanya terpakai kepada pemimpin BN dan tidak terpakai apabila melibatkan pemimpin Pakatan Rakyat????

No comments: