Wednesday, November 5, 2008

TINDAKAN PEMBANGKANG MERUGIKAN RAKYAT DAN NEGARA

Wak merasa pelik melihat gelagat pihak pembangkang yang keluar beramai-ramai semasa Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membentangkan pakej rangsangan ekonomi bernilai RM7 bilion di parlimen semalam. Wak bukan nak membela Menteri Kewangan tetapi Wak rasa tindakan pembangkang jelas memperlihatkan betapa mereka tidak profesional dan tidak ada kesabaran untuk membahaskan ucapan Menteri Kewangan sehingga akhirnya mereka langsung tidak memberi apa-apa sumbangan dan komitmen terhadap apa yang dibangkitkan. Pada Wak, ini merupakan satu tindakan mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai pembangkang yang konstruktif dan bertanggungjawab

Pada Wak, biarlah Menteri Kewangan habis dulu pembentangan tersebut kerana jika tidak dibentangkan secara penuh, maka kita tidak akan faham pakej ini dalam konteks menyeluruh. Ini sangat penting kerana kita perlu tahu secara menyeluruh apakah usaha kerajaan untuk mengukuhkan lagi daya tahan negara dan mengekalkan momentum pertumbuhan ekonomi dalam menghadapi persekitaran global yang semakin mencabar. Tindakan pembangkang yang tidak sabar dan sibuk membuang masa membangkitkan soal peraturan sidang Dewan Rakyat telah mengganggu pembentangan tersebut.

Tindakan pembangkang yang diketuai oleh DSAI yang keluar dari sidang dewan selepas yang Dipertua Dewan Rakyat memerintah Ahli Parlimen PKR kawasan Batu Tian Chua keluar kerana terus menerus ingkar pada arahannya serta mengganggu ucapan Menteri Kewangan jelas memperlihatkan apakah mereka ini berjuang untuk rakyat atau hanya melayan emosi sikap degil dan kepentingan politik sempit. Alasan mereka ialah kerana tidak berpuas hati kerana tidak diberikan kebenaran untuk mencelah penggulungan yang dibuat oleh Najib. Dato Seri Najib di awal penggulungannya telah menjelaskan, beliau hanya akan memberi laluan kepada Ahli Parlimen meminta penjelasan setelah beliau selesai membentangkan langkah-langkah tambahan Bajet 2009. Bukan tak bagi laluan, tapi biarlah selesai pembentangan.

Itulah mentaliti dan imej sebenar pembangkang di Malaysia. Wak kecewa kerana pembangkang masih membawa cara lama dalam berpolitik. Kalaulah ini caranya, sampai bila kita nak jadi warga pemikir dan pejuang rakyat kelas pertama. Wak nak seru kepada semua Ahli parlimen sama ada di pihak kerajaan atau pembangkang supaya mengubah cara berfikir semasa berbahas. Janganlah membiarkan rakyat keletihan dengan terlalu banyak berpolitik sehingga mengabaikan kepentingan rakyat. Tindakan berpolitik secara berlebihan sudah tentu akan merugikan rakyat dan negara. Fokuslah kepada suara dan kehendak rakyat kerana rakyat yang meletakkan mereka di Parlimen. Elakkan daripada memperjuangkan isu-isu yang tidak relevan dengan rakyat.

2 comments:

A.N.Z.A.R.T.I.K.A said...

Tutup ruang bahas, Najib tiada kredibiliti - demokratik
Wan Nordin & Azamin Amin
Wed | Nov 05, 08 | 7:01:09 am MYT

KUALA LUMPUR, 5 Nov (Hrkh) - Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa (PAS-Bachok) mengecam 'tidak demokratik' Menteri Kewangan yang baru, Dato' Seri Najib Tun Razak apabila menutup ruang kepada Pakatan Rakyat untuk mencelah dalam penggulungan perbahasan Belanjawan 2009 semalam.
Iklan




"Kita bukan nak mendengar kuliah ekonomi. Kita mahu dia (Najib) beri penjelasan dan jawab perkara yang dibangkitkan. Dalam masa sejam dia berucap, dia mengemuka fakta baru dan bukannya menggulung perbahasan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan ahli Parlimen Pakatan Rakyat keluar dewan selepas Najib menutup ruang bagi mencelah dalam penggulungan perbahasan.

Sepatutnya Menteri Kewangan datang untuk menggulung perbahasan belanjawan yang telah dibentangkan oleh menteri sebelum beliau dan bukannya membentang fakta-faakta baru, katanya.

Namun katanya, Najib membentang fakta baru yang 'unprecendated' dan tidak membuka ruang kepada ahli Parlimen Pakatan Rakyat untuk mencelah bagi bertanyakan soalan.

Akhirnya dengan kedegilan Najib itu, ahli Parlimen Pakatan Rakyat mengambil keputusan untuk keluar dewan.

"Kalau fakta baru yang dia nak bentang dan bukan ini caranya. Dan hari ini, penggulung dengan bajet. Kita buat walkout kerana ianya bercanggah dengan prosedur Parlimen dan dengan belanjawan itu sendiri.

"Bagi kita sudah buang masa bincang selama dua minggu tentang belanjawan dan hari ini kita diberi angka-angka baru yang kita tidak tahu," katanya ketika ditemui di Lobi Parlimen.

Beliau menyifatkan tindakan Najib menutup ruang kepada Pakatan Rakyat mencelah dalam penggulungan itu amat menyedihkan bagi permulaan untuk sebagai bakal Presiden Umno.

"Ini kerana Najib tidak berani berhadapan dengan fakta dan cabaran yang berada di hadapan beliau. Beliau tidak berani berani bertanggungjawab dan lebih bersedia. Bagi saya tidak bersedia dengan fakta-fakta yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat selama ini," katanya.

Ujar beliau, tindakan Najib itu jelas menunjukkan kebimbangan kerana pembongkaran demi pendedahan yang terlalu banyak oleh Pakatan Rakyat berhubung skandal Najib.

"Sebab itu dia takut nak berdebat dengan fakta. Dia tiada kredibiliti," tegasnya.

Sementara itu, Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim pula turut mengecam tindakan Najib yang tidak mahu memberi ruang kepadanya walaupun Pakatan Rakyat apabila menutup ruang kepada Pakatan Rakyat mencelah.

Bercakap dalam sidang media semalam selepas seluruh ahli Parlimen Pakatan Rakyat bertindak keluar dewan berikutan insiden itu, Anwar mendakwa Najib sebagai 'penakut' berhadapan dengan hujah Pakatan Rakyat.

"Kita tunggu satu jam untuk kesempatan mendapat penjelasan dan inilah kali pertama dalam sejarah Parlimen jawapan menteri yang tidak memberi ruang kepada kami untuk berbahas," katanya.

Najib hanya menyatakan bahawa beliau akan memberi ruang setelah selesai mengutarakan cadangan baru sedangkan Najib sendiri turut menimbulkan isu-isu dalam perbahasan belanjawan sebelumnya.

Beliau menyifatkan bahawa Najib gagal dalam menjadi Menteri Kewangan jika ruang untuk rakyat menyatakan suara dan pandangan ditutup dengan cara yang tidak demokratik.

"Apa yang berlaku hari ini percangghan dalam peraturan 66, sepatutnya Menteri Kewangan datang bagi menggulung perbahasan dan bukannya membentangkan Belanjawan yang baru," katanya.

Walaupun Pakatan Rakyat menggunakan beberapa peruntukan mesyuarat termasuk 37 (b) namun, Najib masih tidak membenarkan ruang mencelah, kata Anwar.

"Yang akhirnya kita keluar bila kita tanya kepada Najib apakah dia benarkan kita persoalkan, dia jawab tidak boleh itu kita tak ada faedah untuk duduk mendengar sahaja," katanya.

Bagi Pakatan Rakyat tidak ada masalah untuk mendengar apa yang dinyatakan Najib, tetapi dengan menutup ruang secara keseluruhan tetapi pada masa yang sama berbohong berhubung belanjawan alternatif Pakatan Rakyat adalah satu yang mengecewakan, katanya. - mks

Pokjak a.k.a. Aizat said...

wak cmner lak dgan Ahli parlimen krajaan y trut kluar dwan smasa DSAI membuat ucapan dlm parlimen???

rase cm smer ek diorg nih...

(ko buat ak , ak buat ko la nih)